Pisankakurssilla
Pisanka kurssilla Äänekosken Koskela opistolla
Tässäpä sitä pidempää juttua sitten Koskela opiston Pisanka kurssilta, jossa olin. Kurssin vetäjänä toimi Sirpa Hasa, kiitokset hänelle hyvästä kurssista. Maalasimme munia siis perjantain ja lauantain ja kokeilimme myös kasveilla värjäämistä ja reikätekniikkaa. Kurssilla maalasimme sekä tavallisia kananmunia että hanhenmunia. Hanhenmunat olivat valmiiksi tyhjennettyjä, mutta kananmunat olivat täysiä "käsittelyn" loppupuolelle asti. Täyden munan maalaamisessa on se etu, että se uppoaa paremmin väriliemeen ja pysyy viileämpänä käsittelyn ajan kuin tyhjä muna. Jos on oikein lämpimät kädet, niin muna lämpiää enemmän kun sitä käsitellään ja munan pintaan laitettava mehiläisvaha leviää helpommin väärään paikkaan. Se taas on vähän makuasia, kumpaan väri tarttuu paremmin, tyhjään vai täyteen. Tästä löytynee tasan kaksi oikeaa mielipidettä:)
Oleellista munissa on, että ne eivät ole valmiiksi leimattuja. Sen vuoksi munamaalarit pitävät joskus omia kanoja tai hakevat munat suoraan kanalalta. Leima on sen verran suuri, eikä peity kovin helposti maaleilla. Leimaa voi koittaa poistaa etikalla hankaamalla, mutta usein munan pinta vahingoittuu siltä kohtaa ja se sitten näkyy värin tarttumisessa.
Välineet
Mitä siis tarvitaan:
- tietenkin niitä munia. Kannattaa valita pinnaltaan tasaisia munia. Ne kestävät käsittelyä parhaiten ja väri tarttuu kauniisti.
- lyijykynä, jonka päässä on nuppineula, huom!pään tulee olla lasia, muovinen nuppi sulaa kuumaan mehiläisvahaan
- kistka tai kistkoja. Kuvassa kolme erilaista kistkaa joista valkoisessa on pienin aukko, sinisessä seuraavaksi suurin ja punaisessa näistä kistkoista kaikkein suurin. Mehiläisvaha siis sulatetaan kistkan pesässä ja se valuu aukosta munan pintaan
- Lusikka, jossa vahaa voidaan sulattaa ja sitten kastaa nuppineulaa
- tuikkukynttilöitä
- munavärejä
- talouspaperia
- Mehiläisvahaa
Kitskoja löytyy monenlaisia: puuvarrella, sellaisia joiden nokka kastellaan vahaan ja hakusanalla "almost electric" löytyy sitten "hienompia" versioita.
Tässä vielä toinen versio lusikka systeemistä. Tätä en itse kokeillut, mutta hiukan mietityttää miten vakaasti tuo muovinen ruukku pysyy pystyssä.
Munavärejä löytyy erilaisissa muodoissa jauheina, vahoina, nappeina jne. Kurssilla käytimme värejä, jotka on sekoitettu jauheesta veteen. Värit ovat tosi riittoisia ja säilyvät kohtuullisen hyvin.

Munan kuviointi aloitetaan siis "käänteisessä" järjestyksessä värjäämiseen nähden. Ne kohdat munan pinnasta, joiden halutaan säilyvän valkoisina, peitetään siis ensin.

Kuvan munan tein vain kahdella värillä. Ensin kaikki kuviot valkoiselle ja sitten kastelu tummanvihreään.




Ja tässä mallina yksi muna, johon en tehnyt mitään valkoisella. Ensin kastoin sen vaaleampaan siniseen, jolla tein kuviot ja sitten tummaa sinistä päälle.
Kun munaan on tehty halutut kuvioinnit ja värjäykset, se kastellaan sulatettuun parafiiniin. Parafiini suojaa munaa ja värejä munan tyhjennyksen aikana. Kastellut munat nostin munakennoon takaisin kuivumaan hetkeksi. Kenno on kaikkiaan ihan hyvä paikka pitää munat eri työaiheiden välillä ja kuljettamiseen. Tuppaavat muuten pyörimään pitkin pöytiä.
Tästä hanhenmunasta, joka on kasteltu parafiiniin, näkee hyvin sen, miten likaiselta muna näyttää, kun siinä on vielä mehiläisvaha pinnassa ja parafiiniä. Kuvan hanhenmunalla on myös "vaippa". Kun muna on tyhjennetty ja huuhdeltu vedellä laitetaan reikään tuppo ja muna alaspäin kennoon valumaan kuivaksi.
Kun parafiini on kuivunut, tehdään munaan reikä. Ennenkuin poraat reiän, mieti kumpaan päähän munaa teet reiän: aiotko ripustaa munan vai laittaa sen vatiin tms.

Tässä omat suosikkini tältä kurssilta, tosin niistäkin jokaisesta löydän kyllä parantamisen varaa:)
Kommentit
Lähetä kommentti